Långfredag

"Långfredagen firas i kristen tradition till minne av Jesu korsfästelse och död på Golgata. Firandet av långfredagen började i Jerusalem under 300-talet på initiativ av biskop Kyrillos av Jerusalem. I Norden blev långfredagen helgdag på 1600-talet. Långfredagen infaller alltid på den fredagen som föregår påskaftonen.

På långfredagen firas ofta korsvägsandakt till minne av Jesu lidande. Gudstjänsten är ofta förlagd till klockan tre på eftermiddagen då det var vid den tidpunkten Jesus dog (den nionde timmen). På kvällen kan gravandakt firas.


Förr i Sverige skulle långfredag vara en "långtråkig" dag, då man skulle vara lugn och tänka på Jesus. Sverige Radio spelade psalmer, men inte pop och rock. Även icke-troende märkte av detta, då förbud mot allmänna nöjestillställningar rådde fram till 1969, och affärerna var stängda"
(Wikipedia)

Så, nu vet ni lite om långfredagen oxå xD



Idag så vaknade jag kl 12. Då matade jag fiskarna å satt å kollade lite på dom, å så såg jag att en kardinaltetra såg lite konstig ut, så jag kollade närmre på den å såg att den va full av vita prickar! Så jag måste iväg å köpa medicin mot vita prick-sjukan nu nån dag.. 92 kr kostar flaskan.. skiiit oxå, jag har ju inte råd eg.. =(

Sen gick jag iaf upp å käkade frukost, å sen satte jag mig å chattade lite.. å vid halv 2 så gick Alex äntligen upp xD då spelade vi kort, men nu har hon precis gått, hon skulle hem å ut med Charlie å duscha ^^

Nu har pappa precis varit inne å skrikit lite på mig. Vrf? Jo, för att jag käkade frukost för 2 timmar sen å alltså inte är hungrig nu när han har gjort mat. Så han skrek lite på mig om hur dålig jag e å aldrig tar ansvar å sånt skoj som man blir såååååå glad av *ironisk*.

Idag iaf så måste jag städa mitt rum.. det ser hemsk ut >.< orkar inte.. men måste =P
Puss å kram på er =)

/C

Kommentarer
Postat av: Cassandra

Svar: jaha, vaddå för nån ? låter inte kul :(

2008-03-21 @ 14:23:08
URL: http://cassandraholm.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0