Jag blev ganska nöjd ^^

Kanske nån som tycker det är otroligt jätteintressant å läsa krönikor! så jag tänkte lägga upp min som jag precis har skrivit, kommentera gärna! :)



Krönika - Fobier


Du stannar upp. Det slår lock för öronen, allt blir tyst. Halsen snörper ihop sig. Hjärtat slutar slå. Du känner ett obehagligt krypande i kroppen. Tystnaden bryts av ett högt dunkande ljud som kommer från hjärtat som börjat slå igen, dubbelt så fort som innan, blandat med ett ljust, långt, panikartat skrik. Ditt skrik.


Vissa av oss har det, andra har det inte. Vissa har bara en, andra har flera. Fobier.
Det är ca 8 gånger vanligare med fobier hos kvinnor än det är hos män. Det finns otroligt många fobier, det finns fobier för allt. Från bladlöss och fredagen den 13:de till utomjordingar och döden. Det finns till och med de som har fobofobi, en fobi för fobier.


Fobier brukar delas in i tre grupper, agorafobi (en rädsla för att lämna sitt hem, sin säkra plats), social fobi (rädsla för att bli sedd och få uppmärksamhet) och specifika fobier. Inom gruppen specifika fobier finns det oändligt många olikartade.

Den vanligaste fobin är arachnofobi, rädsla för spindlar, på andra plats ligger sociofobi, rädsla för människor, och på tredje plats ligger aerofobi, rädsla för att flyga. Det är troligt att ärftlighet, genetik, och neurokemi kombinerat med livserfarenheter spelar en stor roll för utvecklandet av fobier.


Jag själv lider av arachnofobi, rädsla för spindlar. Och lider av det gör jag verkligen. Ser jag en riktigt äcklig spindel på bild så ryser hela jag och jag känner hur det kryper på hela kroppen. Om jag trängs in i ett hörn av någon person som tycker det är kul att retas med mig och jag inte har någonstans att ta vägen, så svartnar det för ögonen och jag börjar hyperventilera. Får jag en spindel på mig när jag är ute så skriker jag, sveper bort den, och sen vågar jag knappt gå någonstans på några dagar av rädsla för att få en till på mig.


Vad kan man då göra för att bli av med en fobi?

Kognitiv beteendeterapi - Man kan utsätta sig för det man är rädd för. Är man t.ex. rädd för ormar så kan man börja med att se på och klappa bilder, sedan kan man köpa leksaksormar och vänja sig med dem, lära sig mer om ormar så man förstår dem bättre, och till sist kan man gå till t.ex. Skansen och titta på och hålla i ormar.


Regressionshypnos - Man går till en hypnotisör som hjälper en in i ett djupt vilande tillstånd. Man har kontakt med hypnotisören hela tiden och man gräver djupt in i sitt undermedvetna tills man hittar källan till fobin och när man har gjort det så bearbetar man problemet tills det är löst. Det behövs mellan 1 och 3 besök innan problemet är löst.


Många tycker att regressionshypnos bara är ett påhitt av folk som vill tjäna pengar. Jag kan inte riktigt yttra mig om det då jag inte har någon egen erfarenhet, men jag tror att det är så att det finns några äkta och många falska. Men den dagen jag tar tag i min fobi så är det första alternativet, kognitiv beteendeterapi, inte ett alternativ för mig. Så jag tänker söka upp en äkta hypnotisör och pröva det. Funkar det så funkar det, gör det inte det så får jag leva med min fobi, då jag inte ser det som ett alternativ att gosa med spindlar för att bli av med den.

Men egentligen tycks forskarna vara överens om att alla dessa irrationella rädslor hör ihop med människans historiska kamp för sin överlevnad - så vem vet -  jag kanske har någon avlägsen anmoder/fader som anfallits av farliga spindlar!



Nu ska jag nog äta något, känner mig lite hungrig ;)
Puss å kram <3
                                                                     
/C 

Kommentarer
Postat av: soffie

jag har kräkfobi så jag känner igen det där emetofobi

visst är det jobbigt men jag har en bra period nu fram tills sep-okt då tar det fart igen,

må så gott å tack för bra info

2009-05-13 @ 21:21:55
URL: http://soffie69.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0