Filmkväll ;)

Idag har jag kollat på två filmer. Den första jag kollade på va:

Into the wild

En poetisk film

En 22-årig man lämnar sitt trygga hem, lämnar fina skolan och ger pengarna till välgörenhet, lämnar föräldrarnas förväntningar och byter namn till Alexander Supertramp. Han luffar genom USA. Söker äventyr, möter människor, får hjälp och omtanke men berättar inte för sin familj var han är eller vad han gör. Han drömmer om den rena friheten, om att leva ensam med naturen och arbetar sig sakta upp mot Alaskas vildmark.

Han tror han vet allt och klarar sig själv. Människorna han möter ger råd och pratar om värdet av gemenskap. Ett hippiepar, en äldre ensam man som vill adoptera honom som barnbarn, en hyggliga Alaskabo som ger honom ordentliga stövlar. Den unge mannen fortsätter på sin ensamma väg.

"Into the wild" är en sann historia. Jon Krakauer intervjuade människorna som var med och skrev en gripande bok. Sean Penn har gjort en poetisk film. Filmen hyllar envisheten och drömmarna, men varnar också för tron på att ensam är stark. Penns bästa film som regissör.

Den va helt ok. Inte jättebra, å inte dålig, så nånstans mitt emellan :P
Andra filmen jag såg va:

Madagaskar 2
Alla våra gamla vänner är tillbaka igen, lejonet Alex, zebran Marty, giraffen Melman, flodhästen Gloria såväl som Kung Julian, Maurice och Pingvinerna. I denna uppföljning försöker de ta sig från Madagaskar tillbaka till New York - med hjälp av ett krashat plan pingvinerna försökt att lappa ihop. Mot alla odds lyckas de lyfta planet och gänget ser fram emot att komma hem till tryggheten i Central Park Zoo...när de nödlandar på savannen i Afrika...

Å den va däremot fett bra! Den rekomenderar jag att ni ska se ;D
Nu ska jag gå å fixa disken å leta fram en tomteluva, för det e tomteluvans dag imorn så alla i skolan ska ha tomteluva på sig! så jag ska iaf ha det ;P
Puss å kram <3

/C


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0