Sälen!

Så, nu har jag precis visat alla192 bilder för mamma, å hämtat boken, så nu ska jag berätta lite ^^

Dag 1. Onsdag.
Först när vi kom till zinkendamms vandrarhem (jag, mamma, pappa å Charlotte) så fick jag en hjälm och en påse med lite olika saker i, bl.a dextrosol, läppsyl, badsalt m.m, och en Sälen tröja, som det tyvärr står accu-chek.se på, på armen >.< Men hjälmen va lite ball, för det stog Carro på den ;P

image162image163

image164

Å så fick vi nyckeln till rummet, så ja å mamma å Lotta gick dit å la in grejerna, hälsade lite på mina rumskompisar Mathilda å Ida.

image165image166
                            Marhilda                                                                       Ida

Sen så samlades vi i matsalen å väntade in alla. Min familj va såklart mest högljuda xP
Sen när de som skulle komma kommit (1 tjej å 1 kille kunde typ intekomma..) så pratade dom lite å sen fick vi käk, å så pratade dom lite till å sen fick familjerna åka xP

När dom hade åkt så började jag prata lite med Ida å Mathilda, jättetrevliga båda två =D Å sen va det dags för en lek.. vi fick 10 olika saker å ta kort på, t.ex en cyklist som sitter på pakethållaren å en i gruppen på sadeln, å typ sånna roliga saker =P men vi kom sist xP men vi fick pris iaf, ja fick en liten hjälpväska typ med plåster å sånt ;P

Men sen iaf va det typ dags för å sova så vi gick till vårt rum, men vi somnade typ inte förän halv 1 =P Men vid typ kl 12 så hörde vi nått utanför fönstret å kollade ut, å då såg vi en grävling! det va lite ballt ^^

Dag 2, Torsdag.
Kl kvart över 4 så steg vi upp, då packade vi våra saker, typ lakan va det enda vi tagit upp, men ändå. Å sen gick vi till bussen. Å gissa vem som står där då? Johan står där å har stått där sen 20 över 4 bara för å säga hejdå.. så jävla gulligt av honom, blev så himla glad =) <3 han hade tydligen bara sovit 1 timme den natten, stackarn <3 å så fick jag en kortlek av honom oxå =)

När vi gott in i bussen så sa ledarna åt oss å sätta på bältena, å sen sa Mattias (en ledare) att vi som inte fattat att vi skulle varit tysta efter kl 23:00, skulle knäppa upp bältet å gå ut ur bussen. Först va det bara jag, Ida å Mathilda som gick ut, men sen sa det dom en gång till, då gick några fler ut. Å då sa Matte att vi fick välja mellan 3 alternativ.
 
Alternativ 1: Dom skjutsar hem oss på en gång å vi får inte följa med till Sälen.
Alternativ 2: Vi följer med till Sälen å sköter oss där.
Alternativ 3: vi följer med till Sälen, men om vi inte sköter oss så får våra föräldrar åka dit å hämta oss.

alla valde alternativ 2 =P

Sen iaf så gick vi in i bussen å körde iväg. Resan dit va ganska lång å tråkig.. dom kollade på den gamla versionen av hairspray, men jag la mig å sov lite istället =P

När vi kom fram då (12:30) så gick vi å käkade, vi fick rödin med saffransås å potatismos.Å efter det så gick vi å hyrde pjäxor, skidor å stavar ;P (eller snowbord för dom som valt det)  Å sen satte vi på oss dom å gick för å vänta på skidskolelärarna, men redan då så tyckte jag pjäxor va skitobekvämt, så jag satt å fixade lite med det, men sen kom läraren, Per hette han, å vi gick bort till knappliften för å åka. Jag åkte en gång, sen gjorde det för ont så jag gick in i en stuga som va där å tog av mig pjäxorna helt å gjorde om allt, å då kändes det lite bättre =)

image167
                              Skidlärare Per

Sen iaf så hade dom bytt lift, så vi åkte samma backe fast vi åkte högre upp, å jag åkte med Per... men jag ramlade säkert 4-5 ggr, men andra åket gick det lite bättre, å tredje åket klarade jag mig helt från å ramla ^^ Men sen fick jag fett ont igen så jag satte mig ner å fixade lite med pjäxorna. Men vi åkte iaf fram till 15:30.

image168
Haha, enda bilden jag har på mig när har skidor e den här, så jag måste väl lägga ut den xD

15:30 samlades vi utanför Majkens (stället vi käkade på) å fikade lite, å sen så gick vi den otroligt långa (kändes så med pjäxorna på ;P) vägen till våra stugor å började packa upp å så. Sen duschade jag å vid 17:30 så samlades vi i ledarstugan, då delades vi in i 3 grupper, ja hamnade i grupp 1, så vi gick till tjejernas stuga å lagade förrätten.
19:00 va alla klara å då samlades vi i ledarstugan igen å käkade. 

Grupp 1, förrätt: Soppa med bönor å ostronskivling, å på toppen va det friterad palsternacka.
Grupp 2, huvudrätt: Röding med saffransris.
Grupp 3, efterrätt: Chokladkaka med jorgubbar och grädde.

Vet inte om nåt va sådär jättegott.. isåfall va det som vi gjorde godast tycker jag =P fisken va väl eg. helt ok.. men jag gillar ju inte fisk =P
Å efterrätten smakade sjuuuuuukt starkt av choklad (Canderell) så det va inge gott =P
Så alla drog till donken å käkade hamburgare istället xD men dom som jobbade där va fett otrevliga =P En kille, Tommie skulle gå å hämta sin glutenfria hamburgare, å tjejen typ "Ta den å stick, för vi har redan stängt".
Visst.. kanske jobbigt att vi kommer när dom har stängt, men hon måste ju inte va otrevlig för det =P

Sen iaf va vi ute ganska länge å bara flummade runt =P Killarna "lånade" några pulkor som dom åkte på å höll på =P Men sen gick vi till stugorna å lånade singstar. Ja hämtade det, så jag sa att jag skulle sjunga först mot någon, så Rappen (Rasmus) sa att han kunde köra mot mig, så jag frågade om han va bra, han typ "Jag ääger, jag e fan skitbra" så jag valde nivå "svårt" å han typ, "neee, inte svårt, jag kommer fan få noll poäng", Haha, å det e typ vad han fick xP nee, inte riktigt, men jag ägde honom iaf =P men sen tog typ killarna över spelet, så det va lite booring =P Men sen blev kl 23:00 så det va dags för oss å sova.

Dag 3, Fredag.
kl 7:30 blev vi väckta å tillsagda att ta blodsocker, så det gjorde vi å sen käkade vi frukost. Sen va det skidskola, å då skulle dom åka ankarlift å åka svårare backar, men det ville inte jag (hade jävligt ont av pjäxorna =P) så jag satt å typ kollade på med Cecilia som inte heller hade åkt nåt innan å som inte heller ville åka =P Så vi satt där ganska länge, men sen gick dom till en knapplift så då åkte jag lite, det va lite svårare backe än dagen innan, men det gick ganska bra ändå =D å va ganska skoj, men efter ett tag fick jag sådär äckligt ont igen å sattte mig, så jag typ åkte en åk, å sen vilade ett åk, å sen åkte jag igen typ =P

Kl 12:00 så gick vi till ett värdshus å käkade, sen bytte vi till vanliga skor, å sen drog vi iväg för å åka hundspann! =D =D.när vi kom dit så myste jag lite med hundarna, sen tog vi en gruppbild. Sen började Ludwig prata (killen som ägde alla 86 hundar) å sen delades vi in i grupper. Man va ca 3 st på en spann som drogs av 8 hundar. Jag hamnade med Tommie å Rappen, å ja fick styra! =D fyfaaaan va kul det va! Det va väl inte så jättemkt å styra, man fick typ bromsa in så man inte åkte in i hundarna, å säga åt dom å stanna när det behövdes å mana på dom så dom sprang. Men Ludwig åkte först så att alla andra hundar skulle följa efter, men jävlar vilken känsla det va asså, det va riktigt jävla kul!
image171
                                                                Gruppbilden

image169
image170

Först när vi skulle åka iväg så stog hundarna å skällde som galningar, man hörde knappt va dom sa, så då tog alla plats å sen bar det av. Det gick skitsnabbt i början, men sen tröttnade dom lite, för det va mkt uppförsbackar, så det gick ganska långsamt. Men sen iaf kom vi till ett ställe där vi fikade ett tag, å pratade lite med Ludwig. Fick reda på att han ägde alla 86 hundar, å han hade namn på alla å alla va jättetama å mysiga =) Å dom springer JÄTTE mkt =P

image172
image173
image174

Sen iaf så bytte jag med Birgitta (en ledare) så att Mathilda slapp vara med både Jan å Birgitta (2 ledare alltså =P) så jag va med Jan å Mathilda isället, å vägen tillbaka, fyfaan va kul det va! =D då gick det MKT snabbare, för det va mkt nedförsbackar, så man typ stog på bromsen hela tiden,men det va riktigt jävla kul! =D

image175
image176
image177

Sen iaf så åkte vi tillbaka å käkade middag som Gunnar (kocken) lagat, det va spaghetti med köttfärssås ^^ Å sen pratade ledarna om alkohol, va fett pinsamt, för hon frågade vilka av oss som hade druckit någon gång å blivit full, å jag trodde att åtminstonde några gjort det, så jag räckte upp handen, men ingen annan vågade det, så det va lite pinsamt =P (fick ju reda på senare att typ 5 andra oxå hade druckit förut =P)
Sen iaf va det myskväll =P så ledarna kom in med chips å lite morots/gurka/celleri-stavar å dipp ^^ å så fick vi lite filmer, så vi skulle gå å hämta ps:et som va hos killarna, men jag å Mathilda fastnade där (va bara Micke å Danne där) å kollade på sining bee, men sen kom alla andra, så då gick vi in till oss.. men vi kollade ändå inte på nån film, för det fanns ingen bra xP Men ja va fett trött, så jag la mig tidigt, typ 21:00 , fast vi fick va uppe till halv 23:30 =P

image178image179
                             Micke                                                                        Danne
Dag 4, Lördag.
Vi väcktes 07:30 då med, då tog vi blodsocker å käkade frukost (har aldrig tagit så h´är mkt blodsockervärden tror jag =P men jag har legat jättebra hela tiden iaf ^^) Å sen kom Matte å pratade om kläder å kyla, å sen klädde vi på oss å satte oss i bussen å åkte iväg för å åka snöskoter!
Å det va oxå fett jävla kul!!! =D =D
Först så pratade killen lite å sen delade vi upp oss två å två, vi skulle köra 5 varv å sen byta.  I början körde jag lite förskiktigt, tyckte det va lite läskigt, men sen gasade jag på för fullt i raksträckorna å lärde mig ta kurvorna bra, så det va SKITKUL! =D De små gick i typ 35 km/h å de stora 45  km/h. Mot slutet va det inte så många som orkade
åka så mkt mer, så jag tog en stor istället å körde tyo 15 varv i rad, å fyfaaaaan va kul det va!!! Vill göra igen! xD va iofs skitnära på å ramla flera ggr, men jag klarade mig från det ^^

image180
image181
               Haha, visst e vi snygga? xD xD Jag å Mathilda på snöskotrarna iaf ;)

Sen iaf så åkte vi tillbaka å satte på oss pjäxorna å åkte bort till skidbacken, va meningen att vi skulle till värdhuset igen å käka, så vi tog ankarliften upp (jag åkte med Mattias, för jag hade aldrig åkte ankarlift å ville eg. inte åka nå mer skidor =P) å såklart så korsas mina skidor så jag ramlar av liften, så jävla pinsamt >.< Så Mattias släpper liften å hjälper mig upp, sen åker vi tvärs över backen,men jag hade så jäävla ont i vaderna, å mina ben skakade, å jag orkade verkligen inte mer, så jag ville ta av mig pjäxorna å gå ner, men det fick jag inte för Mattias, så han tvingade mig ner för den där äckliga Gustavsbacken, så när jag äntligen kom ner va jag så jävla när å börja gråta för att det gjorde så jävla ont (hade lätt gjort det om jag ionte haft så svårt för å gråta inför folk) å ja va så jävla trött (förlåt för att jag svär väldigt mkt) så jag gick in i värdshuset, satte mig ner å slet av mig pjäxorna, å sen gick jag å tog mat =P

Sen va det iaf fri åkning fram till 14:30, så jag å Cecilia som inte heller vill åka mer kämpade oss tillbaka till stugan i pjäxor, å sen la jag mig ner å bara låg där jättelänge å pratade lite i tel med Alex, men sen så satte jag på mig vanliga skor å så gick vi tillbaka.
När vi kommit till värdshuset då så väntade vi in alla, sen tog vi sittliften upp till toppen där Gunnar redan va å hade startat grillarna å satt å grillade korv. Så vi tog några filtar å satte oss, sen startades det snöbollskrig på flera håll =P Men jag gick undan å fotograferade utsikten å den jättestora snögubben ^^
När vi tröttnat iaf så åkte de som ville ner på skidor å vi andra tog liften ner xD

image182
image183
image184

När vi kom ner så skulle vi in på after ski, men det va ju 18-årsgräns där, men man fick komma in med föräldrarna, så vi väntade på Mattias som "fixade in oss". Å det va fett mkt folk där, men vi kom ganska långt fram å det va ett band där som spelade massa rock, det va fett kul! jag skrek å sjöng med som en galning.. men det va riktigt skoj =D Å gitarristen va fett snygg! men jag fick ju ingen bild på honom! >.< Men det va skoj iaf ^^

image185
Enda bilden jag har från after skin, men här ser man lite av den snygga gitarristen xD å så ser man dessutom den sura McDonaldstjejen =P

Sen så va det lite fritid så vi gick till stugan å duschade å fixade oss, å sen va det dags för avslutningsmiddag. Så i ledarstugan hade dom dukat upp å gjort det fint. Först fick vi en välkommstdrink (alkoholfri cider), sen satte vi oss ner å fick sätta på oss våra kungakronor som vi fått =P å sen serverades maten ^^

Förrätt: Tunna rödbetsskivor med ruckola å tomat.
Huvudrätt: Lammstek med potatis och rotfrukt.
Efterrätt: Ingen aning vad det hette, men det va nå glass/grädd liknande med röda bär över.



Efterrätten åt vi till melodifestivalen som vi kollade på lite uppdelat =P eg. skulle alla kollat på den tsm, men typ alla drog till killarnas stuga, men ja, Mathilda, Ida, Sandra, Cecilia å Malin (och Mattias å Theres) stannade kvar i vår stuga å kollade på det där. Perrelli van ju.. men jag gillade inte hennes låt så jätte mkt, ja gillade dom här mest:

Amy Diamond-Thank you
Sanna Nielsen-Empty room
Rongedal - Just a Minute

Å så gillade jag ju SÅKLART Björn Gustafsson oxå ;) Haha, alla va typ hlet förälskade i honom xD om dom såg nån bild på honom å när han kom på tv så typ " Åååh, där e MIN pojkvänn" å alla hade hans låt till Carina Berg på sin mobil xD

Efter melodifestivalen så berätta Mattias lite vad vi skulle göra innan vi lämnade stugan, så vi fick börja städa lite smått redan då, men sen la vi oss, ca 00:00.

Dag 5, Söndag.
Vi väcktes ca kl 07:15, då gick vi upp å tog blodsocker å käkade frukost, sen satte vi igång med å städa. Det tog ganska lång tid, å sen skulle vi bära packningen till bussen. Sen drog några iväg å åkte skidor å snowboard, men jag ville ju inte, så jag gjorde inte så mkt, hjälpte till å gå å slänga lite saker.. å det va ju så jävla halt, så jag ramlade å stukade handen lite lätt  >.< e inte så farligt, men ändå =P
Sen iaf så va det samling vid skiduthyrningen så att alla kunde lämna tillbaka sina saker, sen gick vi till Ica, tog lite gruppbilder på ledarna, å sen sa vi hejdå till dom som skull med fjällexpressen, å sen så gick alla å satte sig å vi åkte iväg ^^

image186
F.v. Mattias (Matte), Therese, Birgitta (Biggan), Jan, Leif (Busschauffören), Gunnar (kocken)

Vi stannade till i bl.a Falun å ett annat ställe där vi käkade, men jag kom till cityterminalen ca 17:45, då kom pappa å hämtade mig ^^

Men han berättade att han, när han körde taxi igår, med kunder i bilen, fick en blackout å typ körde in i staketet =/ så ena sidan på taxin e lite kvaddad,, å kunderna sa typ "vi åker inte en meter till med dig" å så gick dom av mitt på motorvägen å gick.. men fan, ja blir ju fett orolig =/ tänk om det händer igen, å det inte e nå räcke emellan, å så åker han över på andra sidan.. då kan det fan sluta riktig illa =/ Han hade iaf tur den här ggn som inte skadade sig alls...
Jag tycker han borde gå å kolla sig.. men det vill han inte, för om det visar sig att det nåt fel så ryker körkortet å han blir arbetslös.. å hur fan ska vi klara oss då?
Men å andra sidan.. tänk om det händer igen å det blir värsta krocken eller nåt.. ne, usch.. vill inte tänka på det.. ska kolla AA nu, å sen ska jag sova =)

Godnatt
Puss å kram

/C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0