Skärtorsdagen

"Skärtorsdagen är en högtidsdag som infaller torsdagen före påsk, dagen före långfredagen. Denna dag firar kristenheten att Jesus instiftade nattvarden. Bakgrunden var att Jesus den natten firade den judiska påskmåltiden tillsammans med sina lärjungar.
Namnet kommer av "skära" som förr betydde "rena", vilket syftar på att Jesus tvättade lärjungarnas fötter före deras sista måltid


Skärtorsdagen är enligt folktron framför allt den dag då häxorna begav sig till Blåkulla på lämpligt redskap. Detta förorsakade allehanda försiktighetsåtgärder i form av gömda kvastar och spisrakor, stängda skorstensspjäll och gevärsskott i luften för att försvåra häxornas förehavanden. En och annan påskeld kunde därtill råka bli för tidigt tänd.

Dagens häxor associerar även färden med rening, i så motto att den eld som erbjuds i Blåkulla kan befria dem från den klåda, som vissa kvalster med "skärtor" likljudande benämning orsakar. Numera går även utklädda barn omkring bland grannarna och med tecknade kort önskar glad påsk och hoppas på lite proviant för blåkullafärden i form av godis."
(wikipedia)

Haha, nu vet ni lite om skärtorsdagen oxå ;)




Idag då så va jag ju på sjukhuset, å gissa vem jag träffade där? Jo, Johan S.. frågade vad han gjorde där, han hade tydligen tagit blodprov.. undrar varför? Han kan väl inte oxå ha diabetes? Vi kan ju fan inte vara 3 i samma klass med diabetes.. =P Ska ju annars va 1 på 300 som har det, å vi e 700 i skolan, å jag, Mimmi å Jonas har det i tvär9an.. å så vet jag att 2 andra oxå har det.. hur går det ihop? xD

Men iaf, på sjukhuset så låg mitt Hba1C på 6,3! =D skitbra jue =D 7,3 hade jag förrut, å förra gången va det 6,7 å så har jag 6,3 nu, det e skitbra! När jag dessutom låg på typ 9 förut.. det e ALLDELES för högt, så jag känner mig ganska nöjd med mig sälv =)

Sen iaf så laddade hon över information från pumpen till datorn, så vi kunde kolla när å hur mkt insulin jag har tagit å allt sånt.. å pappa ska såklart börja klaga å hålla på, han ska ju vara så jävla överdriven hela tiden, så vi satt å bråkade där... Å så gillar jag inte hans "kommentarer" om min vikt... =/
Men men.. Torun, som min doktor heter, säger att jag, om nån/några månader, ska ha nån grej i 24 timmar, som mäter blodtrycket hela tiden >.< på dagarna gör den det var 20:nde minut, å på natten varje halvtimme.. fett jobbigt >.< Men men..

Sen iaf så bestämde vi att jag ska byta nål varje lördag och tisdag, å så ska jag lägga mig senast kl 23:00 varje kväll så jag kommer upp på morgonen å hinner käka frukost (lycka till säger jag bara >.<) å så ska jag försöka å äta på mer bestämda tider... aja.. får väl se hur det går.. men allt känns alltid så meningslöst just efter ett sjukhusbesök, för då får man mest bara massa skäll å förmaningar, å då har man verkligen ingen lust å börja sköta sig... men men.. måste väl, för min egen skull...

När vi kom hem iaf så skulle jag käka å sen till skolan.. men jag pallade inte skolan, va ändå bara sv å so å sen gympa, å gympan skulle jag ändå inte vara med på, e ju förkyld, å jag skulle ändå typ ha missat ena sv-slektionen, så jag slapp ^^
Så nu sitter jag här på rummet å lyssnar på musik.. har lite huvudvärk =( men men... ska gå å ta ett glas vatten nu iaf ^^
Puss å kram på er <3

/C

Kommentarer
Postat av: Cassandra

svar: Har mycoplasma, fråga mig inte vad det är men jag hostar massor och då tog dom blodprov och sa att jag hade det ^^

2008-03-20 @ 21:39:07
URL: http://cassandraholm.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0